Wildebraspoppen.nl  
   
 

De poppen van papier maché (1946 - 1957)

Uit nood werden er in de oorlog bij de tabaksgrossierderij van de gebroeders Nolles in Steenwijk lappenpopjes gemaakt. Als na de oorlog blijkt dat de vraag naar poppen niet af maar toeneemt, stoppen de broers definitief met de tabaksartikelen en beginnen in 1946 officieel met de fabricage van poppen.
Eerst was er nog de lappenpop maar er werd gezocht naar een steviger materiaal.
Zo kwamen er de lappenpoppen met een papier-maché gezichtje, vervolgens werd het hele hoofdje van papier-maché.


Uiteindelijk verschijnen in 1947/48 de eerste sterke poppen helemaal gemaakt van papier-maché.
Een goede, sterke maar ook goedkope pop was het principe.

Bij de stoffen popjes werd een merkje aan de kleding geniet.
Dit was een ovaal rood papieren labeltje met de tekst 't Poppenrijk.
Hetzelfde merkje werd nu als een transfer op de rug van de papier-maché pop geplakt, ook het papieren label werd nog gebruikt. Het merken van de poppen gebeurde alleen niet altijd even consequent.
Hierdoor zijn er haast meer ongemerkte dan gemerkte papier-maché poppen van ’t Poppenrijk.

Sommige poppen werden gekleed in mooie jurkjes en kregen pruikjes van mohair.
Vanaf 1951 is er een grote babypop van 60 centimeter.

Klik op de foto voor een grotere weergave





Het kon gebeuren dat tijdens het produktieproces bij weersverandering het verven mislukte.
De verf droogde dan vlekkerig roze-rood op.
Deze verkleurde poppen kregen vervolgens een bruin verfbad en werden als negerpop verkocht.


Vanaf 1953 is de naam veranderd en zijn de papier-maché poppen die uit ’t Poppenrijk komen Wildebras gaan heten. De naam is afgeleid deels door het voor die tijd “onbreekbare” papier-maché maar ook door zijn stevigheid en robuuste uitstraling. Wildebras omdat ze zelfs geschikt waren voor het wildste kind.
Ook kwam er een nieuw merkje, het bekende zwarte leitje met een poppetje en de tekst Wildebras.
Dit merkje is bedacht en gemaakt door één van de broers en heeft dan ook zijn handschrift.
Dit werd eveneens als een transfer op de rug van de pop geplakt en het merk werd nu als label om de pols gedaan.


Het uiterlijk werd minder grof, de armpjes en de handjes werden wat minder hoekig.
Wenkbrauwen, ogen en mond werden er niet meer met de hand opgeschilderd, ook hiervoor werden nu transfers gebruikt.







De vraag naar speelgoed was groot en concurrentie was er bijna niet.
De vervaardiging van duurzame poppen was voor de gebroeders Nolles dan ook een gat in de markt.
De fabriek groeide gestaag. De papier-maché Wildebraspop werd erg populair.
Er kwamen poppen in verschillende afmetingen en uitvoeringen, een serie staande poppen maar ook de grote babypop van 60 cm. De babypop werd ook op huishoudscholen gebruikt bij de lessen in babyverzorging. Het kleinste model is 29 cm en werd daarom ook wel “het kleutertje” genoemd.
Verder zijn er verschillende modellen van 35 tot 40 cm en er is een grote maat van  48 cm.
Helaas is papier-maché niet waterbestendig want jammer genoeg werden ze nog wel eens in bad gedaan.

De poppen collectie bestond vervolgens uit ongeklede poppen met gemodelleerd haar en sommigen kregen een mama-stem. Daarnaast waren er prachtig geklede poppen. In deze luxere uitvoeringen hadden ze meestal een pruikje van mohair en soms slaapogen.
Ze werden verpakt in een bruine doos met deksel.

Van al deze modellen zijn er ook de uit nood ontstane neger uitvoeringen.
De negerpoppen kregen een rieten rokje aan gemaakt van raffia.
Om een heel andere reden waren er ook mooie poppen in een Indische kleur.
Deze Javaanse pop in gebatikte sarong stamt van begin jaren vijftig, hiermee werd ingespeeld op de komst van immigranten uit Nederlands-Indië.

Papier-maché bleef een erg bewerkelijk produkt, er werd gezocht naar nieuwe materialen.
Zo bracht de poppenfabriek ’t Poppenrijk na veel experimenteren met allerlei kunststoffen in 1957 de eerste polyethyleen pop op de markt. De papier-maché Wildebraspop had haar taak volbracht.

 
 

Disclaimer ©2008-2018 wildebraspoppen.nl